Letnja putna apoteka: zašto ne treba putovati bez probiotika?

Vreme je godišnjih odmora i dok sanjarimo o slobodnim danima na plaži, reci ili jezeru ne setimo se uvek da treba planirati i putnu apoteku kao neizostavan deo prtljaga koji ćemo staviti u kofer.

Kako bismo vam olakšali pakovanje, potrudili smo se da za vas sastavimo kratak spisak svih potrebnih stvari, za vaš mali putni neseser sa lekovima i preparatima koje nosite na put.

PUTNA APOTEKA:

  1. Probiotik
  2. Lek protiv mučnine
  3. Lek protiv bolova i temperature
  4. Pastile za grlo
  5. Suplementi za imunitet
  6. Sredstvo za zaštitu od štetnih sunčevih zraka
  7. Proizvode za prevenciju i ublažavanje grčenja u mišićima
  8. Sredstva za površinsku obradu rana
  9. Sredstvo protiv ujeda komaraca i drugih insekata
  10. Sredstvo koje ublažava svrab i crvenilo kod alergija, ujeda meduza ili insekata
  11. Sredstva za higijenu
  12. Zdravstvenu knjižicu i putno osiguranje
  13. Toplomer
  14. Ulošci za ciklus
  15. Lekovi za hronične bolesnike

Kao što možete videti, probiotike smo stavili na prvo mesto sa razlogom, jer ih smatramo veoma važnim a o svim benefitima koje nam donosi upotreba ovih suplemenata, pročitajte u nastavku ali pre toga mali uvod.

Šta treba da znate o ‘putničkoj dijareji’

Naš crevni trakt je prekriven crevnom florom, koja predstavlja skup svih mikroorganizama koji nastanjuju naša creva. Broj tih mikroorganizama je oko 100.000 milijardi. Crevna flora je štit našeg organizma, koji ga brani od patogenih bakterija i nikako nije dobro kada se taj broj poremeti na bilo koji način. Kada dođe do poremećaja crevne flore, nastaju problemi sa stolicom, nadimanjem, mučninom, dijarejom itd. Što se više trudimo da ovaj mikro svet unutar naših creva održavamo u balansu, to će i naš imunitet biti bolji a organizam zdraviji i jači.

Kako nastaje i zbog čega se dešava problem sa stomakom kada smo na putu? Na promene u mikroflori utiče mnogo faktora ali jedan od osnovnih kada smo na putu je uzimanje vode i hrane drugačijeg porekla od onog na šta je naš organizam navikao. Nekima to nije problem ali ako je iza vas stresan period, mnogo posla i veliki umor, lako se može desiti da vaš organizam nema snage da se izbori sa promenama koje mu namećemo.

Šta uzrokuje “putničku dijareju” – bakterije, od kojih su najčešći podtipovi escherichia coli, shigella, salmonella, campylobacter jejuni i druge. Putnička dijareja može biti uzrokovana i virusima (norovirus, enterovirus, rotavirus) ili parazitima (giardia duodenalis, entamoeba histolytica, cryptosporidium parvum).

Imajte na umu da je ‘putnička dijareja’ zarazna i da se bakterije i virusi zadržavaju danima na površinama kao što su kvake, vrata, ključevi itd.

Kako bismo adekvatno pripremili organizam za nove putničke okolnosti i uživanje u drugačijoj sredini, treba da krenemo sa uzimanjem probiotika pet dana pre polaska na odmor i da nastavimo sa tim tokom čitavog perioda letovanja ali i pet dana nakon povratka kući, kako bismo bili potpuno sigurni da smo mu dali najbolju zaštitu.

Šta je probiotik?

To su mikroorganizmi, koje kada uzimamo u odgovarajućoj količini, donose mnoge pozitivne efekte na naše zdravlje i organizam. Probiotske bakterije su dobre za ljudsko zdravlje a među njima kao najvažnije izdvajamo bifidobakterije i laktobacile, koje možemo pronaći u mlečnim proizvodima ali sve više ljudi ih uzima upravo preko kapsula, praškova ili kapi.

Važno je da probiotik ima jaku otpornost na žedulačnu kiselinu, da nije toksičan, da se brzo i kvalitetno vezuje za ćelije creva i da proizvodi antibakterijske supstance koje učestvuju u regulaciji metaboličkih procesa u organizmu.

Kako probiotici pomažu?

Za bakterijsku infekciju, nekada je rešenje bila antibiotska terapija, koja se redovno prepisivala pacijentima i bila je vrlo učinkovita ali je imala i nus pojave. Većina antibiotika pored toga što ubijaju loše bakterije, nažalost uništava i one dobre bakterije u našem organizmu i crevnoj flori, praveći na taj način disbalans zbog koga i nastaju problemi.

Upravo u ovom trenutku u igru ulazi probiotik koji spašava situaciju tako što naša creva napuni značajnom dozom dobrih bakterija. Dva najvažnija razloga zašto probiotici pomažu su:

  1. Podižu imunitet – 70% našeg imuniteta se nalazi upravo u našim crevima i digestivnom traktu, gde se dobre bakterije umnožavaju i prave kolonije koje se nastanjuju na zidovima creva i istiskuju loše bakterije.
  2. Bolje varenje – Naša crevna flora prirodno sadrži preko 400 različitih vrsta bakterija, koje su odgovorne za proizvodnju određenih vitamina (K2, B12) i povećanje boljeg apsorbovanja hranjljivih sastojaka iz hrane. Najvažnije za sve vas koji idete na put, ove bakterije omogućavaju optimalno dobro varenje, tako što umanjuju efekte ‘putničke nervoze’ creva i podstiču redovno varenje.

Kako izabrati dobar probiotik?

Poznato je da su rehidratacija i nadoknađivanje izgubljene tečnosti i elektrolita najvažnija stvar kod pojave bilo koje vrste dijareje. Kada govorimo o prevenciji, pozvaćemo se na podatak iz čak 12 studija sprovedenih od 1977 do 2005. godine, koji kaže da je čak 85% ‘putničke dijareje’ sprečeno upotrebom probiotika.

Pre nego što se spakujete, poželite sebi lep odmor, potrudite se da ponesete probiotik koji odgovara sledećim kriterijumima:

  • Najmanje 5 milijardi kolonija dobrih bakterija po uzorku
  • Miks vrsta laktobacila i bifidusbakterija, dodatno i gljivice kao što je recimo S. Bulardi. Što više mikroorganizama ima, bolje je za crevnu floru.
  • Enterični omotač ili druge slične tehnologije koje čuvaju delikatne bakterije od stomačne kiseline. Ovo takođe znači da nećete morati da držite probiotike u frižideru.
  • Inulin koji će hraniti dobre bakterije i pomoći uspostavljanju optimalne simbioze.

Za kraj još nekoliko saveta

Nove studije o benefitima upotrebe probiotika se objavljuju skoro svakodnevno, pa zato i ne čudi što je ovaj suplement sa dobrim dejstvom na crevnu floru, tako popularan među putnicima koji na njega gledaju kao na prvi korak u prevenciji bilo kakvih problema sa stomakom na putu.

Iako nije moguće u potpunosti eliminisati sve štetne faktore koji mogu izazvati probleme sa stomakom, neke opšte preporuke kojih se treba držati su: obavezno i temeljno perite ruke, izbegavajte da jedete na ulici i od uličnih prodavaca, takođe izbegavajte da kupujete sirovo meso, ribu i živinu i vodu koja nije flaširana (uključujući i kocke leda). I na kraju, nabavite dobar i jak probiotik u jednoj od naših apoteka. 

Uživajte u odmoru i ne zaboravite – zdrav stomak, srećan putnik!

2019-08-05T16:39:05+01:002 avgusta 2019|Blog|